Tänään käytiin rakenneultrassa. Mitäköhän se "rakenne" tuossa tarkoittaa? Miten tämä eroaa 'tavallisesta' ultrasta? No, kuitenkin siellä näytti ilmeisesti hyvältä, vaikka enpä minä olisi kai mitään huomannut, vaikka siellä olisi ollut sikiö eri eläinlajista. Ainakin se hoitaja kertoi, että kaikki on niinkuin pitää.

Jostain syystä tuo hoitaja oli jotenkin... miten sen sanoisi... hapan. Arvelin sen johtuvan siitä, että minä olin mukana. Tuo ultra ilmeisesti on äidin ja terveydenhuoltohenkilön kahdenkeskeinen tapahtuma. Kovin hoitaja ainakin vältteli katsekontaktia minuun ja pyrki muutenkin olemaan mahdollisimman vähän inhimillinen minua kohtaan. Aivan sama, toisaalta. Ammuu. Minua kyllä kiinnosti kovasti nähdä se uusi kaveri ja aion vastakin, jos mahdollista, änkeytyä samaan tilanteeseen.

Aiemman raskauden kohdalla minut yllätti se fakta, että mies on tässä prosessissa matkustaja ja vain matkustaja. Ehkä se jopa jollakin alkeellisella tasolla harmitti aluksi. Nyt, kun toista kertaa ollaan matkalla, asia on paitsi entistäkin kirkkaampi, myös täydellisen hyväksyttävissä. Nyt ei harmita yhtään, asemani on matala, mutta varma. Kyllä minä räksytän rakkikoiran lailla karavaanin kulkiessa. Ja kun vaimoani katson, karavaani on terminä yhä osuvampi. Vaimoni on paisunut mahastaan viimeisten viikkojen aikana lähes raivokkaasti. Niinhän tietysti pitääkin, mutta olin unohtanut, miten nopeasti se käy.

Olen yrittänyt tässä viime aikoina tuoda kolmivuotiaalle tyttärellemme arkipäivään sitä tosiasiaa, että meille muuttaa uusi ihminen syyskuun alussa. Ei hän taida sitä ihan vielä tajuta, vaikka selittääkin mielellään kuinka uusi vauva saa asua hänen huoneessaan ja hän kyllä lohduttaa tutilla, jos sitä vaikka harmittaa. Shokkihan saattaa kyllä olla mahtava. Ajattelin, että antaa hänen olla mukana kaikenmaailman valmisteluissa mahdollisimman paljon, jos vaikka saisi luotua illuusion siitä, että hänellä (tai minulla) on vaikutusmahdollisuuksia johonkin.

En ole, muuten, vielä työpaikalla maininnut, että meille on tulossa uusi ruokittava. Edellisen kanssa pomo tiesi asiasta, mutta kukaan muu ei ennenkuin jäin isyyslomalle. Taidan nyt tehdä samalla tavalla. Säästyy hössötykseltä.

No niin, lisää juttuja myöhemmin.